Lite om droger och sånt  

2013-06-12 ★ 19:42:00
För bara något halvår sen, så lite som ett, verkade droger avlägset. Det var sånt man höll på med i slummen, som kändis, eller hård pundare. Kanske något man provade på någon fest i gymnasiet eller så, men inget man höll på med regelbundet, inte i min ålder.
Men min syn på det har förändrats. Flera personer i min närhet vet jag säkert håller på med droger, två olika sorter. Behöver inte gå in på detaljer ... Bland dem ingår min före detta bästa vän. En person som lovat sig själv och andra att hen var nykterist, aldrig skulle smaka en droppe alkohol - och definitivt inte röka på. Det fanns liksom inte på kartan.
Nu, bara ett knappt år senare är det helt förändrat och omvänt. Hen umgås regelbundet med flera andra knarkare (för det är faktiskt vad de är), röker och ja. Det är sjukt. Men något som faktiskt är ännu sjukare, är att de ... skryter om det. Bilder på Instagram, högljudda konversationer i korridorer och klassrum, grejer som viftas med på raster och efter skolan. Folk har Bob Marley som förebild och idol, citerar honom och tja, apar efter. Just i det här ämnet kanske jag inte ska säga så mycket då en av mina absoluta favoritartister är Kurt Cobain, en suicid knarkare. Vill bara poängtera att jag tycker om musiken han, Krist och Dave gjorde - inte det leverne han stod för och själv levde.
Att röka på och ta droger har blivit det nya att röka cigaretter, eller dricka alkohol för den delen. Nuförtiden blir man ju inte ett dugg förvånad om någon tar fram en cigg och vill bjuda, det har blivit standard för alla 14-, 15-, 16-åringar. Kommer gräs att bli det nya?
 
Jag tycker att det är helt galet. Vissa har inte ens fyllt 16 och håller redan på med droger, jag tycker att det är så synd. Det är aldrig bra och helt ärligt tror jag bara att det kommer att gå utför. Det är rejält svårt att sluta med vilket beroende som helst, speciellt när man är så pass unga som vi är. Jag vet att många lever efter "yolo", "fuck it, we're young", men kom igen! Droger. Så sjukt ... onödigt.
 
Jag vet inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget, varför jag ens publicerar det, men jag ville bara lyfta frågan. Det läggs så extremt mycket tid och pengar på att få barn och ungdomar att få toppbetyg, inte ha sex innan "de är redo", osv, men det absolut viktigaste då, det som faktiskt dödar? Som sagt visste jag knappt ens om att droger existerade och var så lättillgängligt i medelklassområden som där jag går (gick) i skolan. Sjukt.
 
 
Vad tycker ni om det här?
 
 
Några av de bilder som kommer upp på weheartit när man söker på "weed". Lite glamouriserat ...

Kommentarer
Lisa
2013-06-12 ★ 21:20:47
(http://lisasoderlund.blogg.se)

Jättebra inlägg! Håller med, alkohol är väl en sak men droger, då börjar man komma in på farliga grejer. :)

Svar: Ja, det är lite obehagligt faktiskt ;/
Rebecka C

Clara
2013-06-12 ★ 22:56:43
(http://clarasss.blogg.se)

Shit håller verkligen med!! Bra skrivet typ c:

Svar: Åh tack!
Rebecka C

Vicky
2013-06-13 ★ 20:57:46
(http://lavicky.spotlife.se)

Mja, vet väl inte om jag haller med. Ungdomar kommer alltid att göra vad som anses av vuxna vara 'fel', oavsett vad.

Droger sedan i sig... Hur man paverkas är upp till brukaren i min mening, det spelar ingen roll vilken slags 'drog' det än ma vara. Det handlar om hur pass mycket av en beroendepersonlighet man har, vilken niva av självinsikt och självkännande man besitter... Sen spelar det ingen roll om det är alkohol, majja eller kokain man använder sig av. Jag röker marijuana varje dag, ibland tar man annat när det är nagot speciellt som händer. Utöver det har jag flera jobb (självvalt, massor av olika passioner, haha) och klarar av mitt liv precis som vilken individ som helst. Men, det är ju bara jag, och min man :)

Jisses, ursäkta min langa kommentar ^^

Svar: Det gör inget att kommentaren blev lång, intressant med andras åsikter och perspektiv! Självklart påverkas alla olika och absolut kan man säkert hantera ett "normalt" liv trots droger! Jag tycker dock att det är synd att personer i min ålder håller på med marijuana, amfetamin etc då det kan leda till tyngre grejer (visst, man kan halka in där på andra sätt också, men risken ökar) och även att man till exempel inte går kvar i skolan. Några av de jag känner ska inte gå i gymnasiet för att de inte "pallar med skolan" - en inställning som började ungefär när de började ta droger. Vet inte om det hade ett sammanhang, men blir inte förvånad. Tack för din åsikt, intressant att få det ur en annan synvinkel! :)
Rebecka C


- Alla bilder och texter är mina (om inget annat anges) och jag äger därför deras copyright (©). Fråga och få svar innan du lånar!
- Jag gör gratis bloggdesigns; maila ilesmap[at]gmail.com vid intresse!
- Jag gör inte länk-/bloglovin'-byten!
- All spam (info om tävlingar, "kolla min blogg", etc) raderas och postaren IP-blockeras.
- Jag svarar på alla kommentarer i min blogg. Lämna mailadress för att få notis!


Kommentar:

Vad heter du?


E-mailadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Stammis?
Trackback
RSS 2.0